Corona

Online erhvervsmøde for virksomheder om mulighederne for hjælp

26. marts 2020

Har Corona-krisen også ramt din virksomhed? Så kan du få en digital håndsrækning til støttemulighederne, når Horsens Kommune, BusinessHorsens, og Erhvervshus Midtjylland inviterer til online-erhvervsmøde tirsdag den 31. marts fra 15-16.

På mødet bliver du præsenteret for de mange forskellige gratis muligheder for hjælp og sparring, du kan benytte dig af, og du får mere at vide om de hjælpepakker og tiltag, regeringen, Horsens Kommune og Business Horsens mfl. har sat i værk.

Derudover vil der selvfølgelig være mulighed for at stille spørgsmål, og du kan dele dine erfaringer, udfordringer og ideer med andre virksomheder.

Læs mere og tilmeld dig https://erhvervshusmidtjyl.nemtilmeld.dk/6/

DKI Logistics i Horsens er udpeget som landets Covid-19-lager

26. marts 2020

Tusindvis af masker, dragter og visirer, som er doneret af kinesisk fond, ankom torsdag morgen til Horsens.

Læs artiklen i Horsens Folkeblad

Ny handelsplatform hjælper butikkerne i Horsens i denne tid

25. marts 2020

CityHorsens har fået lavet en handelsplatform, der gør det nemt for byens butikker at sælge deres varer på nettet. Med den nye platform bliver det også muligt for butikker, der ikke normalt har nethandel at sælge online.

Butikkerne kan nemt lægge varer online med billede og beskrivelse, og kunderne kan så købe varerne med få klik.

Platformen hedder Vi elsker Horsens.

Vil du være med?
Hvis du vil have din butik med på platformen, så kontakt city manager Michael Kongsmark på mik@cityhorsens.dk eller telefon 2761 4901.

Vis dit showroom eller typehus frem online

25. marts 2020

Tick Cad bliver dansk forhandler af 3D-scanning og -visualisering fra Matterport.

Med Matterport kan man byde indenfor i produktionen eller fremvise sine ejendomme, gallerier eller butikker næsten som at være der selv.

Kunderne kan ”gå” rundt og se præcis det samme, som var de fysisk til stede og klikke på yderligere oplysninger fx videoklip med præsentation eller pdf med specifikation.

Kun fantasien sætter grænser!

Læs mere her

Genbrugspladsen i Brædstrup for erhvervslivet

24. marts 2020

Genbrugspladsen i Brædstrup åbner for virksomheder/erhvervslivet. Åbningen sker på baggrund af efterspørgsel fra virksomhederne i området. 

Genbrugspladsen i Brædstrup er indtil videre åben for virksomheder hver onsdag fra kl. 13 – 18.  

Øvrige dage kan genbrugspladsen i Horsens benyttes. 

Læs mere om virksomhedernes adgang til genbrugspladserne her

Nu stiller staten garanti på nye lån til små og mellemstore virksomheder

24. marts 2020

I dag åbner en ny garantiordning i Vækstfonden for de små og mellemstore virksomheder (SMV'er), der er ramt af virkningerne af COVID-19.

Med ordningen stiller staten via Vækstfonden garanti på 70 pct. af bankernes nye lån til virksomheder, der har lidt eller forventer at lide et omsætningstab på mindst 30 pct. som følge af spredningen af corona-virus.

”Vi står i en helt ekstraordinær situation, og i regeringen gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe erhvervslivet og holde hånden under danske arbejdspladser. Med den her ordning kan en mindre rejsearrangør eller den lokale tøjbutik, som oplever en dramatisk nedgang i salget lige nu, få lettere ved at få et lån i banken og holde hovedet oven vande,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Ordningen vil kunne understøtte udlån til små og mellemstore virksomheder for op til 25 mia. kr.

Derudover blev en garantiordning for de store virksomheder lanceret onsdag i sidste uge.

Ordningerne gælder indtil videre frem til 1. oktober 2020 og gælder også færøske og grønlandske virksomheder.

Ønsker man som virksomhed at søge en garanti via Vækstfonden, skal man tage kontakt til sin bank.

Læs mere om de to ordninger på Vækstfondens hjemmeside.

Kontakt
Få mere information på Virksomhedsguiden.dk eller Erhvervsstyrelsens hotline på tlf. 72 20 00 34 (hverdage 08.30-16.00 / fredag 09.00-15.00).

Midlertidig lønkompensation

24. marts 2020

VÆR OPMÆRKSOM PÅ, AT DER FORVENTES ÅBNET FOR ANSØGNING ONSDAG DEN 25/3-2020

Der ydes midlertidig lønkompensation til virksomheder for det antal medarbejdere, virksomheden forventer at skulle hjemsende i stedet for at afskedige som følge af coronavirus/covid-19.

Ordningen gælder for private virksomheder, der er ekstraordinært hårdt økonomisk ramt som følge af coronavirus/covid-19, og som derfor står over for at varsle afskedigelser for minimum 30 % af medarbejderstaben eller mere end 50 ansatte.

Virksomhederne kan anvende den nye lønkompensationsordning, såfremt de fravælger eksisterende muligheder for hjemsendelse uden løn.

Virksomhederne kan ikke få dækket de samme udgifter flere gange fra de forskellige støtteordninger indført som følge af coronavirus/covid-19.

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale om en midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere. Der tages fortsat forbehold for, at der kan ske enkelte justeringer i vilkårene for lønkompensationsordningen.

  • Kompensationsordningen vil gælde fra og med 9. marts til og med 9. juni 2020.
  • Ansøgning om lønkompensation vil foregå digitalt, og alle, der opfylder ordningens kriterier, vil blive kompenseret.
  • Ansøgningerne vil ikke blive behandlet efter først til mølle-princippet.
  • Der forventes åbnet for ansøgninger onsdag 25/3-2020 kl. 12.00 og du skal holde øje i linket her, hvor ansøgning bliver tilgængelig efter kl. 12.00. Hér kan du også se hvilken dokumentation du skal have klar, når du ansøger.

Samn Forsyning ApS rækker kunder og samarbejdspartnere en hjælpende hånd

24. marts 2020

Knap 18 millioner kroner er på vej til Samn Forsynings samarbejdspartnere, som får deres fakturaer betalt tidligere end normalt. Hjælp til kunderne er også en mulighed.

For at afbøde konsekvenserne af Corona-virussen både for erhvervslivet og den enkelte kunde, suspenderer Samn Forsyning i første omgang og med øjeblikkelig virkning de normale betalingsfrister til forsyningens leverandører.
 
Samn Forsyning ændrer betalingsbetingelserne for leverandørerne. Fakturaerne vil efter modtagelse hos Samn Forsyning følge det normale godkendelsesflow, men betalingen kan nu som udgangspunkt være leverandøren i hænde allerede 3 bankdage efter fakturagodkendelse. Normalvis er betalingsfristen på 30 dage over for leverandørerne.

Ovenstående træder i kraft med virkning fra 23. marts 2020 og indtil videre til og med 30. april 2020. Leverandører med tilgodehavende hos Samn Forsyning skal ikke selv foretage sig noget.

Forespørgsler rettet mod betalingsaftaler eller ændringer af acontoforbrug kan rettes til forbrug@samn.dk

Læs mere

Horsens Kommune fremrykker renoveringsopgaver og straks-betaler regninger for 90 mio. kr.

22. marts 2020

Samtidig prioriteres ekspedition af byggesager højt, så virksomheder og håndværkere kan holde gang i hjulene.

Horsens Byråd besluttede forleden, at de virksomheder, der har sendt fakturaer til Horsens Kommune, skal have deres penge hurtigst muligt. Nu er alle fakturaer, som lå til betaling, manuelt gennemgået med det resultat, at der i alt er betalt regninger for ca. 90 mio. kr. Og fremadrettet vil alle fakturaer til kommunen blive betalt straks.

Samtidig er det besluttet, at fremrykke en lang række mindre renoverings- og anlægsopgaver i og omkring Horsens Kommunes daginstitutioner og skoler med mere - opgaver, der beløber sig til ca. 11 mio. kr., og som særligt vil komme små og mellemstore håndværks- og anlægsvirksomheder til gavn.

- En del virksomheders likviditet er under et enormt pres, og vi gør fra Kommunens side, hvad vi kan for at lette presset. Derfor betaler vi straks alle regninger og derfor fremrykker vi forskellige mindre renoverings- og anlægsopgaver, siger borgmester Peter Sørensen.

Endelig er der fuldt fokus at få så mange byggesager igennem systemet, som overhovedet muligt.

- Jeg har gennem de seneste dage talt med flere forskellige håndværksmestre og virksomheder inden for byggeri og anlæg, og de fortæller samstemmende, at det er utrolig vigtigt at få byggetilladelserne hurtigt igennem systemet, så virksomheder og håndværkere kan holde gang i hjulene og holde deres medarbejdere beskæftiget.

Derudover har igangsættelse af byggerier i Horsens jo på sigt en række positive effekter for en række andre brancher f.eks. vores handelsliv.

Derfor prioriterer vi ekspedition af byggesager meget højt, og vores medarbejdere på området arbejder på højtryk for at behandle sagerne hurtigst muligt, siger Peter Sørensen.

Borgmesteren tilføjer, at han betragter de nævnte lokale tiltag over for erhvervslivet som det, der kan leveres hurtigt og på den korte bane.

- Vi vil sætte ind de steder, vi har mulighed for at gøre en forskel, og det er eksempelvis i forhold til byggebranchen. Kan vi holde gang i byggerierne vil det også have en afsmittende og positiv effekt på en lang række andre brancher.

Derfor vil jeg over de kommende uger drøfte med byrådet, hvordan vi kan sikre en fortsat høj lokal bygge-aktivitet og dermed tusindvis af arbejdspladser, siger Peter Sørensen.

Han opfordrer derudover alle lokale virksomheder til at holde sig godt opdateret på virksomhedsguiden.dk, hvor man bl.a. finder information om regeringens og folketingets hjælpepakker som f.eks. mulighed for kompensation for virksomhedens faste udgifter, kompensation til selvstændige, udskydelse af betalingsfrister for moms, AM-bidrag og A-skat mm.

Yderligere kommentarer fra borgmester Peter Sørensen på telefon 4062 6883

Webinarer med svar på juridiske spørgsmål ift. corona-situationen

22. marts 2020

Der kan opstå mange juridiske spørgsmål i virksomhederne i denne særlige situation.

Revisionsfirmaet Roesgaard & Partners har lavet en række webinarer, hvor de svarer på nogle af disse spørgsmål.

Du finder webinarerne her

Gratis krise kommunikations app til intern kommunikation

22. marts 2020

Microsoft har lavet en crisis comms app, som er lavet til at samle kommunikation og feedback til og fra virksomheders medarbejdere i krisesituationer. De stiller app’en gratis til rådighed.

App’en er bygget på Power Platform, er no code og plug’n’play.

Få hurtigt information om intern virksomhedsnyt, find svar på ofte stillede spørgsmål og få adgang til vigtig information som links og nødkontakter.

Highlights:

  • Gør det muligt at broadcaste og videre-kommunikere sundheds- og sikkerhedsprocedurer
  • Medarbejderes status kan nemt opdateres
  • Gør det muligt at coordinere mellem teams og hjælper centrale response teams tracke status på tværs af organisationen

Det skal du bruge for at komme i gang:

Læs mere her

Erhvervsakademi Dania klar med online efter- og videreuddannelse

19. marts 2020

Erhvervsakademi Dania i Horsens er klar med online efter- og videreuddannelse til alle og opfordrer virksomheder til at sende medarbejderne på uddannelse hjemme, for der er mange muligheder for tilskud.
 
Mange virksomheder kan få refusion for medarbejdere på videreuddannelse, og mange fag tilbydes i dag online.

Det er blandt andet muligt for virksomheder at få dækket en del af medarbejdernes arbejdstid på uddannelsen, søge om tabt arbejdsfortjeneste og søge midler fra omstillingsfonden.
 
Allerede den 1. april starter Erhvervsakademi Dania derfor online-fag i LEAN ledelse i praksis, oplevelsesøkonomi, projektledelse, sagsbehandling samt salgspsykologi og grundlæggende salg, mens faget ”Værdiskabende salg i detailhandlen” starter op 16. april.

Se mere på
eadania.dk/efteruddannelse

Kontakt for mere info:
Erhvervsdirektør Birgitte Bjærge, tlf. 2382 2917.

Send medarbejderne på kursus og få dækket en stor del af lønnen

18. marts 2020

Virksomheder, der i øjeblikket er økonomisk trængt som følge af coronavirussen, kan med fordel sende deres medarbejdere på kursus afviklet som fjernundervisning – og få dækket en stor del af lønnen.

Learnmark Efteruddannelse udbyder i øjeblikket 20 kurser som fjernundervisning. Kurserne dækker områder som fx IT, skriftlig kommunikation, regnskab, salg, LEAN, gaffeltruck og den teoretiske del af kloakmester- og GVS-mesteruddannelserne.

Læs hele Learnmark Efteruddannelses pressemeddelelse og se en oversigt over kurserne

Kontakt for mere information:
Peter Hjortdal Andersen, uddannelsesleder på Learnmark Efteruddannelse
E: pha@learnmark.dk // M: 4212 7306

Læs mere på www.learnmark.dk/corona-fjernundervisning
 

Early Warning hjælper virksomheder i krise

17. marts 2020

Måske oplever du, at Coronavirus eller COVID-19 allerede har økonomiske konsekvenser for dig og din virksomhed? Early Warning-programmet tilbyder rådgivning og sparring om, hvordan du kommer bedst igennem krisen. Hjælpen er gratis, uvildig og fortrolig!

Har du brug for hjælp, så ring 70 23 10 10 eller læs mere og få hjælp her

Private virksomheder tilmeldt SMS kan nu bruge genbrugsplads Horsens

16. marts 2020

Som I nok er bekendt med, så er Kommunens genbrugspladser lukkede for at undgå spredning af corona smitte.

Horsens' borgmester Peter Sørensen er dog opmærksom på, at det kan være kritisk for erhvervslivet, hvis ikke virksomhederne kan aflevere fx byggeaffald eller haveaffald på en genbrugsplads.

For at imødekomme erhvervslivets behov, åbnes der nu op for, at Kommunens virksomheder kan besøge genbrugspladsen i Horsens. Dette gælder også området til haveparkaffald.

Åbningstiderne bliver 11-17 alle hverdage.

Den pågældende virksomhed skal betale som normalt via sms løsningen.
Ved porten til Horsens Genbrugsplads bliver de stoppet af en pladsmand, og de skal fremvise gyldig kvittering på, at de har betalt (og at de dermed også kommer fra en virksomhed, og ikke er borger).
Vær opmærksom på  at borgere vil blive afvist ved porten.

Alle virksomheder, der i dag er tilmeldt sms ordningen, vil modtage en sms om ændringerne.

Hvis du ikke er tilmeldt, kan du gøre nedenstående.

Guide til sms ordningen:

  • Virksomheder som normalt besøger genbrugspladsen, skal benytte SMS-ordningen som vanligt.
  • Virksomheder der ikke er tilmeldt ordninger for virksomheders adgang til genbrugspladserne, har to muligheder:
  1. Virksomhederne kan forhåndstilmelde sig på Horsens kommunes hjemmeside. Det kræver betalingskort at blive oprettet: https://horsens.dk/Erhvervsservice/Erhvervsaffald/Genbrugspladser

  2. Virksomheder, der ikke er forhåndstilmeldt, kan købe en engangsbillet ved at ringe til 77 34 40 34 fra en smartphone og følge det link, man modtager i en SMS. Det kræver betalingskort.

Horsens Kommune vil gerne hjælpe de private firmaer, ved at indføre ”hurtig betaling” af faktura

16. marts 2020

Der er travlt med mange initiativer – både nationalt og lokalt - som skal hjælpe erhvervslivet.

Horsens Kommune har nu indført et godt initiativ. ”Hurtig betaling” af faktura ift. private firmaer.

En hjælp til at opretholde den likviditet, som for mange i erhvervslivet er absolut nødvendig i disse dage og som BusinessHorsens byder velkommen.

Horsens Kommune har allerede for flere år siden indført et system, hvor betalingen sker i henhold til den betalingsfrist, som fremgår af den fremsendte faktura – og altså ikke noget med levering + 30 dage, som ses andre steder. Dette er netop indført for at hjælpe kommunens mindre leverandører og virksomheder. Ved indkøbsaftaler og større projekter sker betaling i henhold til de indgåede aftaler og kontrakter – for bygge- og anlægsprojekters vedkommende typisk i takt med del-aflevering eller definerede milepæle.

Horsens Kommune vil sikre, at alle betalinger i den kommende tid sker så hurtigt som det IT-systemmæssigt lader sig gøre – uanset, hvad der står som fakturadato. Det IT-mæssige setup hertil er netop nu ved at blive etableret.

Derudover sker der en manuel tilretning af de fakturaer, som er tilgået Horsens Kommune før denne ændring, så de kan blive sat til betaling hurtigt.

Endelig er alle kommunens økonomiansvarlige blevet bedt om at sikre, at alle bogføringsprocesser opprioriteres og gennemføres så hurtigt som muligt.

Så hvis du har sendt en regning til kommunen som endnu ikke er betalt, kan du rette henvendelse til den kontaktperson, som du normalt taler med ved kommunen og bede dem om at regningen betales straks.

Evt. spørgsmål til proceduren kan rettes til borgmester@horsens.dk
 
Læs evt. mere på https://horsens.dk/Sundhed/Corona-virus/Information-om-corona-virus

Regeringen laver nye økonomiske tiltag til SMV’erne

16. marts 2020

BusinessHorsens har set frem til, at der kommer et udspil overfor rygraden i dansk økonomi, nemlig hele SMV-segmentet.

Regeringen har netop glædeligt offentliggjort et nyt tiltag, som skal hjælpe landets små og mellemstore virksomheder.

Udskydningen af momsbetalingerne, samt udskyde fristen for betaling af B-skat er en del af pakken.

Det forventes at forbedre virksomhedernes likviditet med 40 milliarder kroner., oplyser SKAT i en netop offentliggjort pressemeddelelse.

https://www.skm.dk/aktuelt/presse/pressemeddelelser/2020/marts/smaa-og-mellemstore-virksomheder-faar-en-markant-forbedring-af-deres-likviditet

Dette er formodentlig ikke det sidste tiltag, og vi følger udviklingen tæt.