450 friske øjne kigger på handelslivet i Horsens

Nyhed

31.08.2018

450 friske øjne kigger på handelslivet i Horsens

Hvordan skal handelsbyen Horsens klare den stigende konkurrence fra nethandel og andre byer? Og kan Horsens blive mere attraktiv for handlende og butikker? Svarene ligger måske i hovederne på 225 studerende fra Via Erhverv på VIA Campus Horsens. De kickstarter i disse uger deres 3. semester med en konkurrence, hvor de skal finde løsninger på netop de udfordringer. Vinderen findes til et finale-arrangement den 4. september.

Det er godt at få friske øjne på tingene. Det giver nye idéer, inspiration og i sidste ende innovation. Altså andre og bedre måder at gøre tingene på. 

Det er en af årsagerne til, at BusinessHorsens og VIA er gået sammen om de såkaldte Innovation Weeks, hvor 225 studerende fra forskellige VIA-uddannelser bliver kastet ud i en fælles, faglig udfordring.   

- Innovation Weeks er et intensivt forløb, som er planlagt for at skærpe vores studerende i at træne innovative processer. I forløbet kombineres teorier om innovativ tænkning med en konkret praktisk problemstilling, som har reel betydning for udfordrestilleren, forklarer Hanne Biltoft fra VIA International Sales & Marketing Management.

- Og så ser vi det som en ekstra bonus, at der med projektet bygges videre på et i forvejen godt samarbejde mellem Via University College og BusinessHorsens og City Horsens.

Citychef i Horsens Cathrine Florian Bang har sat de studerende ind i opgaven om detailhandlens udfordringer, muligheder og fremtidsperspektiver.

Og hun er imponeret af de studerendes engagement og gå på mod.

Derfor har hun store forventninger til de studerendes arbejde.   

- For os er det her en ny og anderledes måde at arbejde på, så vi er ret spændte på, hvad der kommer ud af det, men det har været fedt at opleve de studerendes tilgang og indstilling til opgaven.

- Flere af de studerende har ikke noget forhold til Horsens i forvejen og mange kommer fra udlandet. Det gør, at vi kan få nogle helt nye perspektiver på den måde, vi gør tingene på. Så vi forventer egentlig, at der kommer en del spændende idéer ud af projektet, forklarer Cathrine Florian Bang.

En anden sidegevinst ved det nye projekt er, at de studerende får en bedre relation til det område, hvor de uddanner sig.

- Der er ingen tvivl om, at både vi og VIA ser langsigtede perspektiver i det her. Vi vil gerne være med til at sikre, at de studerende får et bedre og tættere forhold til Horsens og omegn, så de i højere grad bruger byen og også i højere grad vælger at gøre karriere her, når de er færdige på studiet, slutter Cathrine Florian Bang.

FAKTA OM INNOVATION WEEKS:

  • Afvikles på VIA Campus Horsens frem til den 4. september.
  • Der deltager studerende fra følgende uddannelser: Logistikøkonom (Vejle), Value Chain Management (Horsens/Aarhus) og Markedsføringsøkonom (Horsens).
  • De studerende er både fra Danmark og udlandet.   
  • Vinderen af konkurrencen findes til finalen, tirsdag den 4/9 kl. 12.45– 14.00  i Hallen, Via University College, Chr. M. Østergaardsvej 4, 8700 Horsens. Pressen er velkommen.
  • Det er muligt at få kontakt til studerende, for at høre om deres indtryk af Horsens og deres arbejde med opgaven.

 

KONTAKT:

Hanne Biltoft
Lektor, VIA International Sales & Marketing Management (Horsens)
Tlf.: 31 31 83 19
E-mail: habi@via.dk


Cathrine Florian Bang
Citychef, BusinessHorsens
Tlf.: 25 41 26 61
E-mail: Cfb@CityHorsens.dk