Fra Kina-indkøb og containere til datadrevet markedsføring

Nyhed

23.05.2018

Fra Kina-indkøb og containere til datadrevet markedsføring

For 10 år siden droppede Martin J. Skov et godt job som indkøber i en stor dansk virksomhed. I stedet åbnede han sit eget container-firma, der handler med containere og relateret udstyr til offshore og det maritime. Siden er virksomheden flyttet til Horsens, hvor den i 2015 blev udvidet med sit eget marketingbureau – Blue Coffee Cup – der har specialiseret sig i optimere andre virksomheders markedsføring gennem dataanalyse og automatisering.

Han har købt ind i Kina for Mærsk og MT Højgaard. Han har drevet egen virksomhed med Specialcontainer.dk i en årrække og siden 2015 har han også haft sit eget marketingbureau – Blue Coffee Cup – som han for nylig har meldt ind i BusinessHorsens.

Skal du også være medlem af BusinessHorsens?

Navnet er Martin J. Skov, som er flyttet fra Svendborg til Horsens.

Her har han slået sig ned i Lichtenbergsgade med tre ansatte. Men at det netop blev Horsens, var faktisk lidt af en tilfældighed.

- Vi har flest kunder i det maritime segment og mange i blandt andet Esbjerg, men det passede på mange måder fint med Horsens, fordi vi kunne få de rigtige medarbejdere her, og fordi placeringen er central. Og så bliver vores forretning i stigende grad digitaliseret, så det ikke betyder så meget, om vi bor i nærheden af kunderne eller ej, forklarer Martin J. Skov.

Dataforståelse giver bedre markedsføring

På trods af navnet har Blue Coffee Cup ikke ret meget med kaffe at gøre. Til gengæld hjælper de virksomheder med at optimere deres markedsføring.

Især ved at analyse data fra hjemmesider og sociale medier og bruge det til at overvåge og målrette marketingindsatsen, så den giver maksimalt udbytte i form af interaktion, leads og i sidste ende salg.

- Idéen med at udvide vores containerforretning med et marketingbureau er måske lidt utraditionel, men den opstod, fordi vi selv har haft de samme udfordringer, som vi nu hjælper andre med. 

- Det har været at få digitaliseret vores forretning og hele kunderejsen, så kunderne så vidt muligt kan hjælpe sig selv. Men også med at blive meget mere synlige og komme i dialog med de helt rigtige kunder. Det lærte vi så meget af, at vi kunne se et forretningspotentiale i at hjælpe andre, uddyber Martin Skov.

Navnet er bot. Robot

Som mange andre bureauer kan Blue Coffee Cup hjælpe med at designe hjemmesider og lave markedsføring på de sociale medier og søgemaskineoptimering. Men det der gør virksomheden til noget særligt, er et stort fokus på data. Og viden om, hvordan data kan omsættes til forretning.

- Det gode ved at tage udgangspunkt i data er, at kunderne så kan basere beslutninger og tiltag på fakta og ikke holdninger, eller hvad de tror, der virker. Det gør, at vi kan skabe bedre resultater, fordi vi hele tiden kan måle på effekten, forklarer Martin J. Skov.

Et af de områder, som Blue Coffee Cup satser på er udviklingen af såkaldte ”bots”, som minder om de Chatbots, som fx ses på webshops.

- Der er et kæmpestort potentiale i at automatisere markedsføring ved hjælp af bots. Både fordi man kan øge sit salg, og fordi man kan reducere sit eget tidsforbrug betragteligt. Fx har vi pæn succes med vores kampagne-bot på Facebook, hvor vi programmerer botten til at interagere med folk, der deltager i konkurrencer. Det sker via Messenger.

- Hvis du har 5.000 personer, som har deltaget i en Facebookkonkurrence, så kan vi fx få botten til at skrive til de 4.999, der ikke har vundet, og tilbyde dem fri fragt eller et godt tilbud på deres næste ordre. Det sker helt automatisk.

- Og det bedste er, at vi kan se med det samme, at det påvirker brugerens adfærd og giver meget mere interaktion og salg. Så det er et område, vi har store forventninger til, fortæller Martin J. Skov.

I øjeblikket tilbyder Blue Coffee Cup blandt også botter, der kan hjælpe virksomheder og deres medarbejdere med tidsregistrering og at indsamle indhold til sociale medier, en såkaldt content-bot.

- I praksis er anvendelsesmulighederne næsten ubegrænsede og for mange virksomheder er det her en nem og rimelig billig måde at komme i gang med digitalisering på, forklarer Martin J. Skov.

FAKTA:

Blue Coffee Cup tilbyder blandt andet hjælp til udvikling af hjemmesider, SEO og online marketing og altså automatiseret markedsføring, chatbots mv.

Læs mere på Blue Coffee Cups hjemmeside eller kontakt Martin J. Skov på 22 66 46 38.